Home / Motivácia / Podnikateľský mýtus…

Podnikateľský mýtus…

 V dnešnej dobe sa podnikanie považuje za útek zo stereotypného života, kde nemáte nad sebou svojho šéfa, ktorého z celého srdca „milujete“. Jeho firmu navštevujete 25 dní v mesiaci ,ale zo zisku firmy má on väčší podiel než vy.

 podnikateľský mýtusPráve toto často krát láka začínajúcich podnikateľov založiť firmu.

Mať firmu neznamená vykonávať len určitú fyzickú činnosť, napr. piecť koláče a predávať ich. Jej súčasťou sú aj administratívne a ekonomické časti, riadenie firmy, inovácie a znalosť zákona.

 V knihe Podnikateľský mýtus od Michaela E. Gerbera je tento mýtus (problém), takmer dokonale vysvetlený.

 Gerber opísal človeka tak, že jeho myslenie sa skladá z 3 časí. Časť odborníka, Časť podnikateľa a Časť manažéra.

 

 Časť odborníka

 Odborník je výkonná sila. Žije v prítomnosti a robí na tom čo je práve na jeho stole. Predstavte si pekára, ktorý pracuje v pekárni. Pozná recepty, vie piecť a jeho koláče každý z okolia miluje.

 On však je stále iba zamestnanec a má nad sebou svojho šéfa. Je spokojný so svojou prácou, pečenie koláčov miluje, ale nevyhovuje mu jeho plat. Prečo by si nemohol aj on založiť pekáreň, kde by piekol, ale všetko zarobené by ostalo jemu. Veď celá pekáreň je tak známa práve kvôli nemu.

 Tak dá výpoveď, naštuduje si niečo o založení firmy, zavolá si známeho čo už firmu má a pomôže mu založiť jeho vysnívanú pekáreň, kde by bol ŠÉF SÁM SEBE. Čerstvo otvorená pekáreň si pomaly získava zákazníkov a všetko ide ako má.

 Po čase však zistí, že vlastniť pekáreň nie je len o pečení koláčov. Zahŕňa to aj administratívne a ekonomické záležitosti a samozrejme aj také veci ako udržiavanie prevádzky v takom stave, aby tam zákazníci chodili radi.

 Po čase pečenie koláčov úplne neznáša, lebo mu to pripomína jeho firmu, v ktorej musí tráviť viac ako 14 hodín denne, len kvôli tomu, že sa musí pred otvorením aj po zatvorení postarať o prevádzku.

 Každá nedomyslená predstava osamostatnenia, v zmysle byť šéfom sám sebe, založená na podobnom princípe. Čoraz častejšie býva v dnešnom svete práve toto dôvod začatia podnikania. Lenže takýto druh podnikania sa skončí skôr či neskôr.

 Nejde byť len ODBORNÍK.


 

Časť podnikateľa

Podnikateľská časť vášho JA, je tá časť kde sa nachádza vizionár, ktorý aj najtriviálnejšiu situáciu premení na ohromnú príležitosť.

Má nekonečnú predstavivosť, spúšťa zmeny a má stále dosť nápadov. Nežije pre minulosť ani pre prítomnosť, jeho obľúbený čas je budúcnosť. Navrhuje inovácie, ktoré sa prakticky dajú využiť a nevidí žiadne prekážky v tvorení ďalších nápadov.

 

Časť manažéra

Jeho typickou vlastnosťou je pragmatizmus. Bez neho by neexistovalo a ani nefungovalo plánovanie a hlavne poriadok vo všetkom, čo daný človek robí. Podnikateľ žije v budúcnosti a manažér v minulosti.

Tam kde by podnikateľ vytvoril zmenu, tam manažér obhajuje to staré a usporiadané.

Každá zmena vyvolaná podnikateľom je pre manažéra problém. Je to preňho niečo nové, čo musí upratať aby to fungovalo tak ako má. Manažér naháňa podnikateľa aby upratal, ale bez podnikateľa by nebolo čo upratovať.

 

 Zhrnutie

 Tieto 3 časti myslenia má každý jedinec vyvinuté v inom pomere. Ak by boli všetky časti vyvinuté v dokonalej rovnováhe, šlo by o skvelého podnikateľa, ktorý by stále inovoval, odborníka v obore, ktorým by sa zaoberal a mal by ako manažér vo všetkom poriadok.

 Ak mi niekto zo známych hovorí, že si chce založiť firmu a to práve z toho dôvodu, ktorý som opisoval v časti odborníka, vždy mu poviem príbeh o pekárovi, ktorý nemal domyslený svoj biznis.

podnikatelsky mytus

 Po vysvetlení tohto príbeh a vysvetlení 3 častí myslenia, ktoré sú v každom z nás, pokladám otázku: Ste na toto všetko pripravený ? Máte domyslený biznis a ste pripravený aj na problémy, ktoré môžu vznikať ? Máte naštudovanú literatúru v oblasti podnikania?

 Ak viem, že ten známy nie je dostatočne pripravený čeliť všetkým povinnostiam tak sa ho snažím odradiť od rýchleho založenia firmy.

 Radím vyhľadávať knihy, internetové stránky, ale aj poradne zaoberajúce sa začínajúcimi podnikateľmi. Viem, že „keby do toho skočil“, tak skôr či neskôr by jeho firma skrachovala, čo by bola strata času a peňazí.

 Samozrejme niečo by sa ten človek naučil, ale prečo radšej nezačať naučením sa všetkého potrebného a potom úspešne podnikať? Ďalšou vecou, ktorú radím nie len začínajúcim podnikateľom, ale všetkým ľudom okolo mňa, je aby sa PÝTALI. Opýtať sa nie je hanba. Pre toho, kto sa nepýta, je odpoveď vždy NIE.

 

 Kniha Podnikateľský mýtus je dokonalý nástroj pre ozrejmenie faktu, prečo sa nepúšťať do podnikania zhurta. Môžem ju len odporučiť.

 

 

Ak sa vám článok páčil a inšpiroval vás, zdieľajte ho aj so svojimi priateľmi na facebooku.

Ďakujeme.

 

 

Zdroj: Michael E. Gerber- Podnikateľský mýtus.

 Autor: fanúšik Mladého podnikateľa

 

Andrea Winslow

Andrea Winslow

Milujem osobný rozvoj a online marketing. Motivujem a inšpirujem mladých ľudí k podnikaniu. Taktiež im pomáham prekonať ťažké obdobia pomocou koučingu a mentoringu.
Andrea Winslow

Check Also

Ako vybudovať medzinárodný úspešný biznis – Michal Hardyn

Michal Hardyn je úspešný český podnikateľ a zakladateľ hneď niekoľkých start-upov. Svoje podnikanie rozšíril aj …

One comment

  1. Radím vyhľadávať knihy, internetové stránky, ale aj poradne zaoberajúce sa začínajúcimi podnikateľmi. Viem, že „keby do toho skočil“, tak skôr či neskôr by jeho firma skrachovala, čo by bola strata času a peňazí.
    Ale bol by to zisk v skúsenostiach 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *