Home / Príbehy podnikateľov / Obchodník a investor Radoslav Balla

Obchodník a investor Radoslav Balla

Keď Rado začínal podnikať, okolie ho považovalo za blázna. Začínal podnikať popri zamestnaní. Po čase mohol dať výpoveď a naplno si užívať podnikanie.

Dnes je úspešný vo svojom obore, venuje sa investovaniu a pomáha svojim klientom efektívne zhodnocovať peniaze s veľmi zaujímavým výnosom.

Prečítaj si o jeho ceste za úspechom a inšpiruj sa.

Čomu sa aktuálne venuješ?

Som obchodník a investor. Sféra v oblasti investícií mi nie je cudzia, keďže sa tejto oblasti venujem už niekoľko rokov.

Mojou prácou je poskytnúť ľuďom informácie a načrtnúť možnosti, ktoré dnešný trh ponúka, samozrejme s ukážkou môjho portfólia a vlastnej skúsenosti.

 

Ako dlho podnikáš?

Prvý krát som sa o možnosti podnikania dozvedel v osemnástich  rokoch keď som maturoval na strednej škole. Odvtedy som sa snažil podnikať v rôznych sférach.

Hľadal to, čo by ma naozaj napĺňalo a naberal skúsenosti popri zamestnaní. Aj keď popri práci to bolo časovo náročné, oplatilo sa to.

Dostal som sa do bodu, keď pre mňa zamestnanie prestalo znamenať „istotu“, ktorú som rovnako ako väčšina hľadal. Výpoveď v práci bola pre mňa novým začiatkom. Dnes sú to už 3 roky čo sa podnikaniu aktívne venujem.

Podľa môjho názoru ako náhle sa chystá človek podnikať, a to bez rozdielu v akej sfére, musí byť stotožnený s tým, že to čo robí, ma naozaj zmysel a hodnotu a zároveň je ochotný tomu venovať svoj čas a úsilie.

 

Investicie a obchod Rado Balla rozhovor mladipodnikatelia

 

Čo ta viedlo k podnikaniu? Prečo si opustil zamestnanie?

Čo vedie ľudí  k tomu , aby niečo zmenili vo svojom živote ?

Nespokojnosť .

A pridajme k tomu ešte nedostatok istoty do budúcna.

„Vyštudovať  vysokú školu , nájsť  si dobre zamestnanie, vytvoriť  si rodinu ,  pracovať  40 rokov kým nepôjdeš do dôchodku a byť počas celého života spokojný a šťastný.“ – Toto je ideálna predstava väčšiny ľudí.

Ale funguje to naozaj tak ? …

Čo sa týka zamestnania, ľudia nemajú prax alebo sú príliš prekvalifikovaní a keď už mam to šťastie že sa zamestnám prichádza nespokojnosť s výškou platu, stres v práci , neustále riadenie od vedúceho manažmentu , nadčasy , práca počas sviatkov, nedostatok času na rodinu a svoje koníčky a pod.

Viem aké to je, sám som to zažil.

Mojim cieľom bolo vytvoriť si život podľa vlastných predstáv. Dnes viem, že to, ako bude vyzerať môj život závisí len odo mňa.

 

Kvôli čomu si si vybral práve tento smer, druh podnikania?

Odpoveď je jednoduchá.

Ešte pred nedávnom bola doba priemyselná, neskôr doba informačná  a dnes sa doba zmenila na dobu znalostnú. Znalosť nie je vedomosť  ani informácia , je to schopnosť  ako informáciu využiť.

Povedzme že sme teraz dostali informáciu , ale čo teraz s tým ? …

Dokážem ju využiť ? …

Dnes je to len o tom nájsť  tu správnu cestu v spletitom bludisku informácií a dokázať ju využiť pre seba.

A to je to uvedomenie, ktoré ma viedlo k tomu, aby som robil to čo robím.

 

Ako dlho sa venuješ financiám?

Tak najaktívnejšie sú pre mňa posledné spomínané tri  roky keď som sa začal venovať  sfére investovania , avšak vedomosti z oblasti financií a osobného rozvoja čerpám už niekoľko rokov , konkrétne tomu bude už ôsmy rok.

 

Čo chýba na slovenskom trhu?

Rozhodne niečo, čo by vyhovovalo v prvom rade klientom, nie len finančným inštitúciám. Je to dosť špecifická otázka a vyžaduje si dlhšiu odpoveď. Je potrebné si ale uvedomiť jedno. Klienti môžu mať viac ako im je ponúkané. A tieto možnosti ja ukazujem.

Mne osobne nechýba nič, keďže som v prvom rade sám sebe spokojným klientom. Keďže odporúčam vlastnú skúsenosť, sú spokojní aj moji klienti a to je pre mňa najdôležitejšie.

 

Čo je pridaná hodnota pre zákazníka? Čím sa líšiš od ostatných poradcov, resp. od ľudí čo sa venujú financiám?

V prvom rade by som chcel podotknúť, že nie som klasicky „finančný poradca“ na ktorého sú ľudia zvyknutí. Čo tým chcem povedať ?

„Človek oblečený  v elegantom saku a na krku kravata, ktorý sa vám snaží predať super poistku.“ Zbavte sa tejto predstavy, pretože to nie som ja. 😀

A teraz vážne …

Už z prírody vieme, že dav rýb je slabší ako oproti plávajúci žralok. V preklade, to že niečo robí veľa ľudí neznamená že je to správna vec. V tomto mojom príklade na život v mori je to dokonca smrteľné. Na finančných trhoch to platí niekoľkonásobne.

Dav sa zúčastňuje na trhu väčšinou, keď je už neskoro. Preto potom tak veľa ľudí je znepokojených s výsledkami svojich produktov.

A to je problém. Ľudia sa obzerajú len po možnostiach, ktoré ponúka väčšina a uniká im tak pravé využitie trhového potenciálu.

Prečo ostať uväznený v medziach „klasiky“, keď stačí len mať túžbu vedieť viac?

 

investovanie rozhovor peniaze mladipodnikatelia

 

Ako s tebou potenciálni klienti môžu nadviazať spoluprácu? Pre koho je tento projekt? Je len pre vyvolených?

Nie len pre vyvolených, ale pre každého kto má niekde odložené peniaze a chcel by si ich zhodnotiť lepšie ako v banke. Ak by ste mali obdobné podmienky, bolo by vám to dobre vysvetlené a získali by ste lepšie zhodnotenie, verím, že by ste mali záujem.

Je tu priestor pre ľudí , ktorí  aktívne zarábajú peniaze a majú niekde uložené svoje financie. Mojimi klientmi sú bežné rodiny , podnikatelia , ale takisto aj mladí ľudia , ktorí rozumejú z časti problematike a chápu , že je potreba svoje ušetrené peniaze investovať  a zhodnocovať.

Čo sa týka spolupráce, som tu pre každého, kto má záujem získať informácie. Informácia sa šíri ústnym podaním, takže stačí ma len odporučiť.

 

Prezradíš nejaké čísla? Koľko si už svojim klientov v priemere zarobil?

Potenciálny klient vie získať v priemere ročný vynos okolo 10 – 20%.

Logicky , výška zhodnotenia vyplýva zo vstupnej čiastky klienta a s tým spojeným správnym výberom odporúčaného portfólia a jeho nastavenia.

 

Do čoho odporúčaš investovať a kvôli čomu?

Je to dosť zložitá otázka, keďže na kapitálových trhoch je veľké množstvo nástrojov, vďaka ktorým môžeme možnosti trhu najlepšie využiť. Môžem sa vyšpecifikovať tým, že svojím klientom neodporúčam investície do podielových fondov.

Vždy si o možnostiach ktoré sú podľa potrieb toho ktorého klienta samozrejme povieme. Využijeme trhový nástroj s dobou trvania na pol roka, rok alebo 5 rokov? To už závisí od osobného stretnutia a samozrejme finančných možností a potrieb klienta.

 

Aké marketingové nástroje využívaš? Ako propaguješ svoje podnikanie?

Spokojný klient je tá najlepšia reklama.

Prednedávnom som spustil aj vlastnú fanpage, takisto ma viete sledovať na instagrame. A môžte sa prihlásiť aj na odber mojich youtube videí.

 

Aké úspechy máš za sebou? Na čo si hrdý?

Sú dve sféry úspechu každého obchodníka.

Byť úspešný voči firme alebo voči klientovi. Keď máte veľa klientov, firma vás miluje, ale nestíhate svojich klientov dostatočne odmeňovať svojou starostlivosťou. Keď ste naopak milovaný klientmi, nie vždy ste úspešný vo firme, lebo máte menšiu produkciu a staráte sa len o stálych klientov.

Za hlavný úspech preto pokladám to, že som našiel cestu ako byť čo najviac proklientsky, pretože spoločnosť pre ktorú pracujem, si to vyžaduje. Zároveň je to aj cesta ako byť v spoločnosti úspešný. V tomto smere je teda každá strana spokojná.

 

Ako reagovalo okolie na to, že si začal podnikať?

Samozrejme , že som bol za blázna. Ja a podnikanie a ešte v takom mladom veku ?

Moji rodičia stále usilovali o to, aby som sa dobre učil a skončil vysokú školu a našiel si dobre zamestnanie a najlepšie v štátnej sfére, pretože tam je to istota a skvelý dôchodok .

Ja som však mal jasný ciel a šiel som za ním a naďalej v ňom pokračujem, pretože ešte stále je to len začiatok. Všetko čo si dokážete predstaviť dokážete zrealizovať, aj napriek tomu keď nemáte na začiatku obrovskú podporu. Príde však čas kedy to bude dáva všetko zmysel.

 

Aké prekážky si zažil počas svojho podnikania?

Jedinou prekážkou v akejkoľvek situácii keď to nešlo, som bol stále len JA SÁM .

A práve toto uvedomenie mi pomohlo prekonať všetky prekážky. Každý problém má predsa riešenie.

 

Rozhovor mladipodnikatelia radoslav balla

 

Ako vyzerá tvoj „podnikateľský deň“?

Snažím sa vstávať každý deň okolo 6:00 aby som stihol byť o 7:00 v posilovni. No niekedy si rád pospím dlhšie keď to potrebujem. Tam sa nabijem dobrou energiou do každého nového dňa.

Od 9:00 do 10:00 si prezerám rôzne weby zamerane na ekonómiu a financie aby som počas dna mal informácie čo sa udialo vo svete. Následne stíham jedno stretnutie doobeda.

Potom si dám obed s kolegami alebo priateľkou a pokračujem ďalej v stretnutiach, poradách, konzultáciach.

Počas  voľného  času čítam  knihu alebo sledujem  videá o osobnostnom rozvoji. Domov chodím podľa toho koľko stretnutí mam počas dňa , ale väčšinou je to vo večerných hodinách.

 

Ako sa vzdelávaš?

Snažím sa využívať všetky možnosti. Od kníh, cez videá, nahrávky ale taktiež rôzne semináre.

Podnikanie ma naučilo jednu úžasnú vec. Uvedomil som si aké skvelé informácie sú v knihách. Ak si ich naštudujete a začnete aplikovať do svojho života je veľký predpoklad, že si ho zlepšíte.

Aj keď mojou prácou je to, že investujem ľuďom peniaze, tá najlepšia investícia je do vzdelania a seba samého. Čím viacej vedomosti a informácií človek má tým viac vie odovzdať.

 

Vedieš tím ľudí? Ako ich motivuješ?

Nenazval by som to tímom, skôr skupinu ľudí, ktorí majú nejaké ciele.

Veľa ľudí túži po tom, aby ich niekto motivoval …

„motivujte ma, aby som schudla.“

„motivujte ma, aby som už nefajčil.“

„motivujte niekto našich zamestnancov, aby viac pracovali.“

Mnohí s vážnou tvárou očakávajú, že niekto zvonka spôsobí, aby niečo chceli. Ak človek sám nemá motiváciu niečo spraviť, zvonka ju do neho nijako nevlejete.

Človek musí nájsť v sebe vlastnú motiváciu. Musí nájsť to vlastné „PREČO?“ – ten dôvod. Ja som tu nato, aby som mu dal informácie a pomohol mu splniť si jeho ciele a sny.

 

Čo je tvoj cieľ (vízia) v podnikaní resp. čo by si chcel dosiahnuť v budúcnosti?

Hlavnou prioritou je neustále vytváranie spokojnej klientely, keďže práce je tu naozaj dosť a ešte k tomu ma to strašne baví.

Ďalším cieľom je postupne budovať svoju osobnú značku.

Chcem spoznávať čo najviac ľudí , ktorí majú podobné myslenie ako ja a je jedno , že sa venujú možno  inému smeru. Vytvoriť si dobré vzťahy – kontakty je vždy super vec, pretože nikdy nevieš kedy ich budeš potrebovať.

Následne s tým spojený najväčší cieľ  a to vytvoriť skupinu cieľavedomých a šikovných ľudí s ktorými sa budeme vedieť  do budúcna spoločne podieľať na tvorbe a rozbehnutí  vlastných projektov či už na Slovensku alebo v zahraničí.

Stretávam sa skoro každý deň s ľuďmi a určité percento z nich by radi podnikali. Často majú naozaj dobré nápady, ale buď nemajú peniaze alebo nevedia ako to zrealizovať. A tu vidím v budúcnosti priestor pre spoluprácu.

 

Čo by si odkázal našim čitateľom?

Prečo ste tu ?  . . . Prečo surfujete práve na tejto stránke ?

Len tí ľudia čítajú tento typ článkov , ktorí nie sú s niečím spokojní.

Spokojnosť je totiž predpoklad pre ničnerobenie.

Prečo ste teda nespokojní?

Pretože nemáte peniaze? Aký je predpoklad toho ,  že nemám peniaze? Čo je u nás problém? Malý plat , vysoké výdavky? Otázka je čo s tým spravíte … A to je Čin!

Rozhodnutie je na Vás, ja som sa rozhodol.

 

 

Ak sa vám článok páčil a inšpiroval vás, zdieľajte ho aj so svojimi priateľmi na facebooku.

Ďakujeme.

Patrik a Andrea

Zakladatelia blogu MladiPodnikatelia.sk, nadšenci podnikania a online marketingu.

Check Also

Plánujete projekt, kde je nutná spolupráca s verejným sektorom? Požiadajte o zápis do RPVS

Ak si myslíte, že to majú podnikatelia, ktorí spolupracujú s verejným sektorom vždy jednoduché, nemusí …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *