Home / Online marketing / Ako začať písať blog a tvoriť skvelý obsah

Ako začať písať blog a tvoriť skvelý obsah

Poznámka: Toto je hosťovský článok od Mira Beňa z umeniekreativity.sk, kde zdieľa zaujímavé a vedou podložené stratégie na rozvoj tvorivého myslenia.

 

Robí sa to takto: sadnete si ku klávesnici a píšete jedno slovo za druhým
až do konca. Je to tak jednoduché, a pritom tak zložité.

– Neil Gaiman –

V zásade na písaní blogu nie je nič komplikované. Naťukať niekoľko stoviek slov. Čo by sa na tom dalo pokaziť. No realita je iná. Desivo iná. Nie je to jednoduché. Nejde to vždy hladko. Nie vždy viete, o čom písať. Aby toho nebolo málo, tak môžete mať v začiatkoch obavy z toho, že to, čo napíšete, nebude pri spätnom pohľade na blogový článok dosť dobré.

Asi by ste radšej vedeli, ako písať blog tak, aby to išlo samo od seba. Len to má jeden háčik.

Túto blogerskú nirvánu nezažijete na pravidelnej báze. Sú to skôr výnimky, kedy vás navštívi múza a šepká tie správne slová. Písanie je väčšinou tvrdá drina. Ale drina, po ktorej si poviete, že ste to nakoniec zvládli, pretože čísla čitateľov postupne rastú.

Môj predchádzajúci článok o tom, ako si založiť blog, trvalo napísať niekoľko hodín. Nehovoriac o premyslení článku, editovaní, optimalizovaní pre vyhľadávač a ďalších veciach, o ktorých bude reč. Až sa to nakopilo k číslu, ktoré nespočítate na jednej, ani dvoch rukách.

Ale vyplatilo sa.

Štvrtého decembra, mesiac po publikovaní, je už článok na prvej strane v Google a verím, že z neho bude chodiť pravidelne návštevnosť.

 

Ako písať blog a získať čitateľov

 

Nehovorím to ale preto, aby som sa vyťahoval. Ukazujem to len ako príklad toho, že naučiť sa písať kvalitné články sa dá. Aj keď si myslíte, že v sebe nemáte ani štipku spisovateľa.

Ja nemám. A pritom to ide. Ako?

Naučil som sa niekoľko užitočných krokov, ako písať blog. A po prečítaní tohto článku ich môžete začať používať aj vy.

 

Prvý krok – zistite, čo zaujíma vašich čitateľov

Existuje staré spisovateľské pravidlo, ktoré hovorí:

Existuje staré spisovateľské pravidlo, ktoré hovorí: Ak vo vás nie je radosť, nebude ani v čitateľoch. Ak vo vás nie je smútok, nebude ani v čitateľoch.

Platí aj na blogerov. Ak vás nebaví vaša téma, ako by ste mohli písať tak, aby to bavilo aj vaše publikum?

No to k dobrému blogu nestačí. To, že nejaká téma baví vás, ešte neznamená, že to bude baviť aj iných. Kľúčom je nájsť prienik medzi tým, čo je zaujímavé pre vás aj vašich čitateľov.

Platí to najmä ak máte firemný blog, pretože ak by ste na ňom publikovali iba svoje PR články a nie veci, ktoré zaujímajú vašich potenciálnych, ale aj existujúcich zákazníkov, ľudia by prišli, videli, odišli a viac sa nevrátili. Veď prečo by mali, keď všetko čo sa dozvedeli, boli chválospevy na vašu firmu, ale nič, čo by im pomohlo.

Ako ale zístíte, čo ľudí zaujíma? Existuje niekoľko spôsobov

  • Špehujte konkurenciu – pozrite si ich najzdieľanejšie (na ich FB Fan page) alebo najčítanejšie články (ak majú v blogu v bočnom paneli sekciu načítanejšie články)
  • Zistite si vyhľadávanosti kľúčových slov v Google – môžete tak urobiť cez nástroj Keyword planner
  • Pozrite si otázky a komentáre na relevantných fórach a weboch
  • Pozrite si recenzie čitateľov na knihy a produkty vo svojej oblasti napríklad na Amazone
  • Vyhľadajte slovné spojenia, ktoré súvisia s vašou témou, v Google. Ale urobte to s jednou zmenou. Prehliadač si nastavte do angličtiny a takisto aj výsledky vyhľadávania. Zobrazovanie výsledkov totižto v anglicky hovoriacich krajinách funguje trochu inak ako na Slovensku a zobrazí sa vám aj sekcia “People also ask”. V nej nájdete ďalšie inšpirácie.

 

Druhý krok – urobte svoj obsah 10x lepší

Je dosť pravdepodobné, že keď budete písať o témach, ktoré ľudí zaujímajú, tak už o nich niekto napísal dávno pred vami. A nemusel to byť iba jeden článok. Keďže dnes je celkom jednoduché zistiť, ako vytvoriť web stránku, a každý môže publikovať články na internete, ľudia majú na výber z viacerých možností. Prečo by si mali vybrať práve tú vašu?

To je kľúčová otázka ktorú by ste si mali zodpovedať. A kde nájdete tú správnu odpoveď? Prezrite si osnovu niekoľkých článkov, ktorú sú vo vyhľadávači na prvých miestach. Potom sa zamyslite napríklad nad tým…

  • Či autor na niečo zabudol?
  • Či vám tam niečo chýba?
  • Čo by sa dalo vylepšiť?
  • Kde chýba konkrétny príklad?
  • Či viete doplniť zaujímavejší uhol pohľadu?
  • Či viete doplniť zaujímavé štatistiky alebo vlastnú skúsenosť?

To vám dá dobrú predstavu o tom, ako by ste svoj článok mohli niekoľkonásobne vylepšiť a odlíšiť od existujúcich.

 

Tretí krok – naštudovanie si témy

 

Naštudovanie témy pred písaním blogu

 

Keď chcete začať hneď písať blog, zastavte sa. To je zlý nápad. Dobré texty sa nepíšu tak, že si len sadnete a zrazu to ide. Stáva sa aj to, ale predchádza tomu dôležité krok – prieskum.

Každá jedna vedecká práca, každé veľké umelecké dielo vzniklo vďaka tomu, že ich tvorcovia mali veľa naštudovaného alebo veľa životných skúseností, z ktorých mohli čerpať. Nové nápady, ako povedal majster reklamy, James W. Young, sú len novou kombináciou starých prvkov. A staré prvky sú vaše vedomosti a skúsenosti. A tie máte odkiaľ? Z naštudovania témy a vlastnej praxe.

 

Štvrtý krok – zorganizujte si myšlienky a začnite písať

Ako vidíte, samotnému písaniu predchádza niekoľko iných krokov.

Aby sa vaše texty dobre a ľahko čítali, potrebujete si myšlienky najskôr utriediť. Ak ste si dali na prieskume témy záležať, budete mať veľa podkladov k spracovaniu. Dôležité je, aby ste im dali logickú postupnosť a neskákali z jednej myšlienky na úplne inú.

Čo sa písania týka, dobré praktické tipy zrhnul Roland Vojkovský vo svojom článku:

 

  • Napíšte pútavý nadpis
  • Napíšte pútavý úvod
  • Nepoužívajte veľké odseky, radšej text rozdeľte na niekoľko menších
  • Používajte obrázky a videá na oživenie článku
  • Formátujte text  – šaty robia človeka, formátovanie článok
  • Citujte odborníkov, výskumy alebo iných blogerov

 

Piaty krok – Editovanie a prepisovanie

Keď ste dopísali blogový článok, tak ste v skutočnosti ešte nedopísali. Nasleduje editovanie a prepisovanie. V ideálnom prípade by ste svoj článok mali dať niekomu, kto si ho môže prejsť a dať vám návrhy na zlepšenie a pozrie preklepy. Tento článok tiež pred publikovaním prešiel editáciou a úpravami.

Ak nemáte vo svojom okolí nikoho, kto by vám vedel dať dobrú spätnú väzbu a odporúčania na zlepšenie, nechajte si článok odstáť aspoň deň. Až potom sa k nemu vráťte a upravte do finálnej podoby.

 

Posledný krok – Pravidlo O.P.A.

O čo ide? O.P.A. je skratka od:

 

O – optimalizácia

P – propagácia

A – aktualizácia

 

Pamätáte na krok zisťovanie, čo zaujíma ľudí? Konkrétne na zisťovanie, aké kľúčové slová ľudia vyhľadávajú? Presne toto by ste pri písaní svojho článku mali zohľadnňovať.

Niektorí hovoria, že by ste mali v prvom rade písať pre čitateľov a Google už takýto obsah posunie dopredu a ľudia si ho nájdu. No nenájdu, keďže ľudia primárne klikajú na prvé 3 výsledky vyhľadávania a keď ste na 2. strane v Google, tak na vás neklikajú skoro vôbec. Aj pri slovách s vyhľadávanosťou cez 1000 mesačne by ste získali v priemere len slabých 10-20 klikov, keby ste boli na druhej strane. To je žalostne málo, keď si zoberiete, koľko sa natrápite pri písaní. Na radu “Google si váš kvalitný obsah nájde” by som sa veľmi nespoliehal.

Optimalizácia je zároveň súčasťou propagácie.

Ak by ste vynechali propagáciu, veľmi rýchlo by ste prišli na jednu bolestivo krutú pravdu. Vaše články by takmer nikto nečítal. Vo svete, kedy sa každú minútu na YouTube nahrá 400 hodín videa a kedy sa každý deň publikuje cez 2 milióny blogových článkov, máte čo robiť, aby našli práve vás.

Našťastie, možnosti propagovania sú dosť jednoduché a nie za všetky musíte platiť. Aby to neostalo len pri teórii, bude to chcieť aj nejaké praktické tipy. Nebudem vymýšľať koleso a písať o tom, o čom už bolo veľa napísané, takže rovno vás navediem na 2 praktické články.

 

Odporúčané čítanie pre propagáciu: 33 spôsobov, ako zvýšiť návštevnosť webu.

Odporúčané čítanie pre optimalizáciu: Ako na SEO: návod na optimalizáciu pre vyhľadávače

 

Po optimalizácii a propagácii ešte ostáva aktualizácia. Veľa blogerov väčšinou len neustále tvorí nový obsah. To síce má svoje výhody, ale keď si zoberiete, koľko trvá napísať dobrý článok, je to časovo veľmi náročné. Naproti tomu, keď už máte nejaký obsah publikovaný, prečo sa nevenovať aj jemu?

Tvoriť a neustále vymýšľať nový obsah je veľmi vyčerpávajúce. Pritom aktualizovať existujúci obsah, vymazať staré informácie alebo pridať niečo nové, je časovo menej náročné. Veď čo bude ľahšie? Napísať nový článok s 1000+ slovami? Alebo aktualizovať existujúci, kde napríklad doplníte/zmeníte 300 slov a opäť spropagujete?

Túto techniku vo veľkom využíva aj jeden z najlepších odborníkov na SEO, Brain Dean, na svojom blogu backlinko.com. Má na ňom len 35 článkov, ale tie neustále aktualizuje a pravidelne propaguje. Výsledok je, že dominuje vyhľadávačom (keďže Google má rád aktualizovaný obsah) a nemusí stále tvoriť nový.

Nehovorím však, že by ste mali ísť rovnakým spôsobom aj vy a spoliehať sa len na aktualizáciu obsahu. Slovensko je malý trh a Brain Dean pôsobí celosvetovo. Chcem tým len povedať, aby ste sa nehnali zbytočne za novým obsahom. Pamätajte aj na starý. Ak nefunguje veľmi dobre, stačí popremýšľať nad tým, ako ho upraviť alebo aktualizovať.

 

Tip na záver ako sa zlepšovať v písaní blogových článkov

Ide o techniku, ktorú používal aj Benjamin Franklin, aby sa naučil lepšie písať. Je maximálne praktická a pomôže vám oveľa lepšie, ako iba čítať si články o písaní.

O čo ide? Čítajte prvotriedne texty a potom sa ich snažte vlastnými slovami prepísať tak, aby ste vystihli podstatu a čo najviac sa priblížili k tomu, čo ste si prečítali.

Čítať môžete čokoľvek: rôzne knihy, esej, básne, scenáre, blogy, odborné diela, skrátka, čokoľvek od obľúbených autorov minulosti, ale aj súčasnosti.

Želám veľa zábavy pri písaní.

A ak sa vám článok páčil alebo poznáte niekoho vo svojom okolí, komu by vedel pomôcť, nezabudnite ho zdieľať.

Check Also

ako zvýšiť návštevnosť stránok

33 spôsobov ako zvýšiť návštevnosť svojich web stránok

Poznámka: Toto je hosťovský článok od Mira Beňa z umeniekreativity.sk, kde zdieľa zaujímavé a vedou …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *